Hallux valgus (vbočený palec) a jeho funkční léčba

Autor: Mgr. Daniela Gregová, 1. srpna 2022

Dobrá opora je základ pohybu

Přemýšleli jste někdy o tom, jak chodíte? Zkuste se projít doma po podlaze naboso a vnímejte, které části nohy zatěžujete. Zjistíte, že první kontakt se zemí se odehrává prostřednictvím paty a ten poslední skrz Váš palec. Pro správnou chůzi potřebujete stabilní patu, pohyblivé přednoží a silné prsty, které Vás odrazí do dalšího kroku. Pokud poslední odraz z palce chybí, tak impulz pro další krok vychází z kyčelního kloubu místo z chodidla samotného. Odvinutí a odraz palce tak musí být nahrazen méně ekonomickou pohybovou strategií, která se časem projeví mimo bolavý palec i ve zbytku těla. Podívejme se spolu na to, co to vbočený palec je a přečtěte si naše tipy, jak s ním pracovat.

 

Vbočený palec ovlivňuje koleno, kyčel i záda

Hallux valgus je jednou z nejčastějších deformit lidského chodidla, která pacientům způsobuje velké obtíže. Jde o progresivní deformitu, při níž je postižen kloub palce a která je často doprovázena významným funkčním postižením, bolestí a postupně také sníženou kvalitou života. Při “halluxu” dochází ke vtočení první nártní kosti dovnitř. Tím se mění tvar kloubních plošek, což vede ke vbočení palce. Palec je tak vychýlen ze své přirozené polohy a směřuje k ostatním prstům. Nemůže proto dobře zastávat svoji funkci při stoji a chůzi. Jeho špatnou prací je pak ovlivněna celá noha. Neekonomický našlap a odraz se dále přenáší do vyšších etáži, jako jsou kolena, kyčle či páteř. Výsledkem je bolest během pohybu a dále také problémy s vybíráním vhodné obuvi. Nevhodná obuv se může podílet jednak na vzniku halluxu a jednak na tření tkáně v okolí kloubu, které způsobuje otok a zvětšuje bolestivost kloubu. Častější výskyt je u žen, a to až v poměru 8:1, při čemž se procento výskytu zvyšuje s věkem.

Faktory, které mohou vést ke vzniku vbočeného palce

  • nevhodná obuv, příliš úzká špička, vysoký podpatek nebo tuhá podrážka 
  • úraz palce nebo jakékoliv zranění, které změní zatížení chodidla
  • problémy s klenbou, kladívkové prsty, tvar nohy
  • hormonální změny – puberta, těhotenství, menopauza
  • dlouhá statická zátěž
  • dědičnost, kloubní laxicita
  • osteoartróza

Hallux valgus a stupně onemocnění

V prvním stádiu je odchylka palce z osy jen malá. Kloub palce už zjevně prominuje, také jsou přítomny známky zánětu (bolest, otok, zarudnutí, lokální zvýšení teploty). Druhé stádium je provázeno úhybem palce z osy do valgozity – vbočení. Pro třetí stádium je typické vychýlení hlavičky nártní kosti dovnitř, výrazné zkrácení zevních a prodloužení vnitřních kloubních struktur. Poslední stádium je provázeno překrýváním II.-III. prstu palcem a je přítomno velké zkrácení měkkých tkání.

S vyšším stupněm deformity se zvyšuje bolestivost, hlavně při delším stání a chůzi. Jsou obtížnější veškeré pohybové aktivity, postupně se mění způsob chůze a zmenšuje se rozsah pohybu palce.

Jak léčíme Hallux valgus ve Fyzio světě

Terapie hallux valgus zahrnuje cvičení, manuální péči a praktické informace pro zlepšení kvality života. Vytvoříme plán léčby dle Vašich specifických příznaků. Našim společným cílem bude zlepšit funkci kotníku, chodidla a prstů, snížit bolest a umožnit Vám opět se hýbat.

Může pomoci rázová vlna, laser nebo kinesiotape

Váš fyzioterapeut s Vámi bude spolupracovat na identifikaci a změně vnějších faktorů, které způsobují bolest. Může s Vámi probrat cviky, které už provádíte, Vaše sportovní aktivity a poradí Vám s výběrem obuvi. Postaráme se o řešení Vaší bolesti a vytvoříme program, který může zahrnovat aplikaci rázové vlny, laseru BTL 6000 HIL2, kinesiotape a dalších účinných postupů. Jde o techniky, které efektivně snižují bolest a potřebu užívaní léků. Také Vám ukážeme jak správně cvičit a provádět strečink. Vytvoříme pro Vás cviky ne jenom na „posílení“ svalů palce u nohy, ale diagnostikujeme Vaše tělo komplexně, abychom odhalili všechna slabá místa.

Manuální terapie jemně rozhýbe svaly a klouby

Pro dlouhodobý efekt terapie pracujeme na vytvoření svalové a pohybové harmonie. Tím zamezíme jednostrannému přetěžování. Jakmile se Vaše bolest, síla a pohyblivost zlepší, můžete se začít vracet k náročnějším aktivitám. To všechno je neustále podporováno manuální terapií, která jemně rozhýbe vaše svaly a klouby. Všechny využívané techniky pomáhají zlepšit pohyblivost, sílu a často se zaměřují na oblasti, které je obtížné ošetřit vlastními silami.

Cílená fyzioterapie na klenbu nohy

Naše chodidlo má dvě podélné a jednu příčnou klenbu. Jejich prací je dodávat pružnost chodidlu a oporu celému tělu. A je to právě palec, který vytváří koncový bod podélné klenby a zároveň počáteční bod klenby příčné. Je to jediný kloub na noze, který má společný význam pro obě klenby. V rámci léčby halluxu pro správné zapojení nohy do všech jejích funkcí pracujeme tvarem celé nohy a podporujeme funkčnost nohy. Proto je nutné nepřehlížet práci s klenbami, vazivovým systémem a svalovým aparátem nohy. Zvýšíme tak šanci na úspěch léčby vbočeného palce. 

Operační řešení až v krajním případě

I fyzioterapie a konzervativní léčba má svoje limity. V některých případech u pokročilých stádií deformit doporučujeme konzultovat stav s ortopedy a v případě nutnosti přistoupit k operačnímu řešení. Po operaci by měla proběhnout kvalitní rehabilitace, kde fyzioterapeut vrátí noze funkci a zabrání tak opětovnému návratu problému.

Vaše časté dotazy k vbočenému palci

Můžu si cvičením palec narovnat?

Ano, ale… Záleží na tom v jakém stádiu se hallux nachází a jak pečliví ve cvičení budete. Pokud je možné vbočený palec manuálně narovnat, tedy ho dostat do osy, je změna funkční a při dodržení terapeutického plánu je slušná šance na úspěch. Pokud je změna strukturální a palec zkorigovat není možné, estetické narovnání nejspíš možné nebude. Ale cvičením by jste mohli odstranit nebo redukovat bolesti při chůzi, zlepšit pohyblivost chodidla, rovnováhu a ochránit zbytek těla od přetížení.

Jaká obuv je vhodná?

Dobrá bota má dostatečně širokou špičku, aby se v ní mohli opřít všechny Vaše prsty. Také má mít poddajnou podrážku, která noze umožní přizpůsobit se terénu. Pohodlná bota zkrátka při chůzi nikde netlačí. Co se týká „chytrosti“ boty, to je otázka. Dle mého názoru pokud chodíte často v terénu (a máte dostatečně pevné vazivo), jsou barefoot boty pro Vás vhodné. Pokud jste ale hypermobilní, chodíte většinu času po městě a Vaše chodidlo nebo palec jsou bolavé, v tom případě bych Vám doporučila spíše jiné řešení. Například pasivní podporu klenby pomocí vložky při delším stání nebo chození.

Může pomoci s halluxem ortopedická vložka?

Určitě ano, ale musí být vytvořena přesně na míru klientovi. Také je důležité vnímat vložku jak doplněk terapie, pasivní podporu pro nohu, která pomáhá při chůzi. Z dlouhodobého hlediska je ale nutné nohu vycvičit a harmonizovat práci chodidla (vytvořit noze vlastní podporu ze svalů).

Může pomoci s halluxem korektor?

Využívání korektoru má smysl jen v některých případech. Můžeme o něm uvažovat, pokud je vada ještě v počátečním stádiu, palec je ohebný a korektor je schopný ho srovnat do osy. Často se setkáváme s tím, že je palec tak tuhý, po nasazení korektoru odtlačuje ostatní prsty. V tomto případě není vhodné korektor použít. Musíme si ale uvědomit, že korektory nemohou v žádném případě deformaci vyléčit. Jejich schopnosti se týkají spíše úlevy od bolesti než úpravy funkce.

 

Tipy a rady od fyzioterapeuta

  1. Necvičte jenom palec. Cvičte celou nohu. Je důležité, aby si všechny klouby a svaly připomněly jak spolupracovat.
  2. Zlepšujte pohyblivost. Jednou rukou uchopte záprstní kloub palce a držte jeho pozici, druhou pomocí palce a ukazováku uchopte svůj palec na noze. Zkuste ním ze začátku lehce pohybovat ze strany na stranu, do ohnutí a narovnání nebo do lehké rotace.
  3. Uvolněte se. Položte nohu na tenisák, ježka nebo hopík, přeneste na ni část své váhy a posouváním chodidla po míči si masírujte plosku. Důležitou nuancí je, že pohyb vychází z kolena a noha je v průběhu pohybu centrovaná. To znamená, že míček jezdí rovně prostředkem chodidla mezi 2 a 3 prstem.
  4. Vytvořte si na noze prostor. Vpleťte prsty opačné ruky mezi prsty nohy a jemně je ohýbejte a roztahujte od sebe.
  5. Adjustační ponožky. Ponožky pomáhají s uvolněním měkkých tkáni na noze a zlepšují krevní oběh. Nejsou určené jako pomůcka pro chůzi, spíše napomáhají celkové relaxaci při sezení, ležení nebo spánku.
  6. Přirozený pohyb, choďte naboso. Nejdříve kratší dobu a tu pomalu prodlužujte. Pohybujte se po různém povrchu, v různém terénu a střídejte i různé teploty povrchu, po kterém chodíte. Nohy tím otužujete, probouzíte, prokrvujete a dáváte jí potřebné impulzy a informace, což celkově napomáhá při řešení jakýchkoliv potíží s nohama. Nasbírejte si oblázky a přešlapujte v nich pokaždé, když si například budete čistit zuby. 
  7. Hrajte si. můžete si doma zasoutěžit s dětmi, kdo první sesbírá prsty u nohou kostky lega nebo srolujte ručník. Úžasně tím trénujete úchopovou funkci, která díky práci drobných svalů nohu formuje.
  8. Nepokazte si léčbu nevhodnou obuví. Špička musí být prostorná a široká. Jinak je riziko, že se „vbočený palec“ a „vystrčený kloub“ budou ještě zvětšovat, proto potřebujete dostatek prostoru, aby se na kloubu netvořily otlaky.
  9. Uvědomění. Postavte se bosýma nohama na zem a vnímejte kontaktní body s podložkou, noha by měla být zatížená uprostřed paty, v oblasti hlavičky palcové a malíkové tarzní kůstky a v oblasti posledních článků prstů. Pokud tomu tak není, pokrčte si zlehka kolena, narovnejte se, volně dýchejte a pomalu se snažte zatížit ta správná místa opory na chodidle. Můžete si představovat, že v těchto bodech tlačíte podlahu jemně do země, jako byste do ní chtěli udělat “důlky”.
  10. Korekce tejpem. U mírných a středních deformit je velice úspěšná aplikace kineziologických pásek, které umožní několikadenní až několikatýdenní korekci postavení palce nohy. Výsledkem je snížení úhlu deformity, snížení až eliminace bolesti a zlepšení kvality chůze.

Ve Fyzio světě se léčbou nohy zabýváme, rádi Vám pomůžeme.

Objednejte se k nám

Akutní případy objednáváme v Praze obvykle do 24 hodin.
Telefonicky Vás kontaktujeme a naplánujeme přesný termín. V pracovní době do 60 minut.

Nebo nám rovnou zavolejte

Kdykoli v pracovní době přesný termín společně domluvíme ihned telefonicky.

Adresa.

Fyzio svět s.r.o.
Čechova 587/29
Praha 7, 170 00
Klinika se nachází ve 4. patře (s výtahem v mezipatře). S vynesením kočárku Vám rádi pomůžeme.

MHD: Nejbližší zastávka Letenské náměstí je dobře přístupná tramvají ze stanic metra Hradčanská (A) a Vltavská (C).
Autem: V sousední ulici Nad Královskou oborou můžete využít fialové zóny s platbou v parkovacích automatech. Parkovat můžete také 2h zdarma v nově otevřeném obchodním Centru Stromovka (10 min chůze).

Zobrazit v mapách
Kontakt a otevírací doba

Naše
Kontakty.

Kontakt.

Otevírací doba.

Pondělí
07:00 - 19:00
Úterý
07:00 - 19:00
Středa
07:00 - 19:00
Čtvrtek
07:00 - 17:00
Pátek
07:00 - 17:00